I love Cape Town! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Manon Rijen - WaarBenJij.nu I love Cape Town! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Manon Rijen - WaarBenJij.nu

I love Cape Town!

Door: Manon van Rijen

Blijf op de hoogte en volg Manon

23 Mei 2015 | Namibië, Windhoek

Hoi vrienden en familie,

Bij deze wil ik laten weten dat ik nog steeds leef. Mijn laatste reisverslag is al weer meer dan een maand geleden, toen ik vertelde dat ik op de helft ben. Nu kan ik beter zeggen dat het einde in zicht komt!

Van 16 t/m 18 april zijn wij naar Etosha geweest. Dit is een heel groot nationaal natuurpark waar veel wilde dieren leven. Het is ongeveer 4 tot 5 uur rijden vanaf Windhoek. Op de heenreis hebben wij een stop gemaakt bij de crocodile farm. In Etosha hebben we veel dieren gezien, zoals giraffen, zebra's, springbokken, olifant, neushoorn en een Pumba. Op de terugweg naar Windhoek zijn wij bij een Chita farm gestopt. Hier kregen wij een rondleiding en hebben we 2 chita's gezien. Ik kan wel zeggen dat we 'a lot of animals' hebben gezien.

Na Etosha waren we nog twee weekjes in Windhoek voordat we naar Kaapstad vertrokken. We zijn veel in de soepkeuken geweest en hebben het ziekenhuis even op een lager pitje gezet. We hebben de kinderen gewogen en gemeten. Een Duitse arts heeft dit in januari gedaan en wij werden gevraagd om de kinderen in april opnieuw te meten en te wegen. In september komt de Duitse arts terug naar de soepkeuken en dan gaat hij de kinderen nog een keer wegen en meten, zodat hij dit kan analyseren. Ook hebben wij voorlichtingen gegeven. De voorlichting over soa's is heel goed uitgepakt. HIV is een groot probleem in Namibië en wij hebben aan de kinderen van 12 t/m 18 voorlichting gegeven over de verschillende soorten soa's en over HIV preventie. Ook hebben wij voorlichting gegeven over wondzorg. Ook zijn wij de verjaardag van ons Willem niet vergeten. In Zuid- Afrika wordt ook koningsdag gevierd door de Nederlanders die in Zuid- Afrika wonen. Helaas was hier niks te beleven met betrekking tot koningsdag, maar wij waren niet getreurd. Wij hebben ons eigen feestje gevierd met live 538 koningsdag in Breda op de radio.

Nadat we eerst 24 uur in de bus zaten, kwamen we op 30 april eindelijk aan in Kaapstad. We verbleven in een hele gezellig hostel in Greenpoint. Daar hebben we Kumie ontmoet die in het hostel werkte. Dit is al een oud mannetje en hij heeft heel veel voor ons geregeld en geholpen om de stad beter te verkennen. De eerste avond zijn we gaan eten in Waterfront en daar was ook een gezellige live band. De gemiddelde leeftijd lag best hoog, maar dat mocht de pret niet drukken.
De volgende dag zijn wij met de hop on hop off bus door Kaapstad gaan touren. Zo konden wij in één dag Kaapstad verkennen. Het is een hele mooie, leuke en gezellige stad. Het is heel divers vind ik. Je hebt een druk centrum, hele mooie witte stranden, maar ook veel bos en leuke bergen om te beklimmen. 's Avonds zijn we lekker wat gaan drinken bij de bar in onze hostel, want we moesten fit zijn voor de volgende dag. De volgende dag gingen we namelijk op Wine tour. Om 10:00 werden de eerste wijnen al ingeschonken en dit ging door tot 18:00 's avonds. We zijn naar zes verschillende wijn boerderijen geweest. Bij elke stop konden wij zes verschillende wijnen proeven. Bij één wijn boerderij konden we ook verschillende kazen proeven en we sloten de dag af bij een wijn boerderij waar we chocola mochten proeven. Hier waren zes verschillende wijnen en bij elke wijn hoorde een stukje chocola bij die speciaal gemaakt is voor die soorten wijnen.

's Avonds zijn wij wat gaan drinken bij het bierhuis in Longstreet en tot mijn grote verbazing hadden ze daar Liefmans van de tap! Natuurlijk kon ik het niet laten om er eentje te bestellen, want fruitbieren kennen ze in Namibië niet echt. De volgende dag zijn wij lekker gaan shoppen en lunchen bij Waterfront. Vanaf eind van de middag tot laat in de avond zijn wij naar Beachclub Shimmy geweest. Dit was een beachparty waar Coldfish kwam optreden. We stonden letterlijk met de voetjes in het zand te partyen. De sfeer zat er goed in en we hebben veel Nederlanders gesproken.
Op maandag zijn we de Tafelberg gaan beklimmen. Tijdens deze tocht waren we letterlijk de alcohol uit ons bloed aan het zweten. De tocht duurde twee uur en het was erg warm, maar dan heb je ook wat. Want het uitzicht was prachtig. Aan de ene kant van de berg kon je heel Kaapstad zien. Helaas was aan de andere kant van de berg heel veel bewolking. Daarna hebben we ons zelf lekker verwend met een drankje boven op de top van de berg en zijn we met de kabelbaan terug naar beneden gegaan.

Dinsdag en woensdag zijn we de garden route gaan rijden. We hadden een auto gehuurd en zijn twee dagen lekker gaan touren. We reden in een heel oud bakkie en dat was zeker te merken, want de eerste ochtend was het al raak: de auto startte niet. Na wat hulp van de mensen in de Hostel konden we eindelijk vertrekken. We hebben de eerste dag ongeveer 7 uur gereden naar Bloukrans Brug. We kwamen hier om half 4 in de middag aan en de drie gekke meiden zijn gaan Bungee Jumpen. Ik heb dit aanbod maar afgestaan, omdat ik dit te eng vond. Daarna zijn wij een stukje terug gereden naar Knysna. Dit is een leuk dorpje en wij verbleven in een heel erg knusse Hostel. De volgende dag zijn we via een andere route terug gereden naar Kaapstad. We hebben een stop gemaakt bij de struisvogel farm. We kregen een rondleiding en mochten daarna zelf op een struisvogel rijden. Hier deden we het voor natuurlijk. Het filmpje zal ik jullie besparen...

Op donderdag gingen we naar Cape point en Cape of good hope. Dit is het meest zuidelijke punt van Afrika met een heel mooi uitzicht over de zee. Tijdens de weg hier naartoe zijn wij gestopt bij Bolder beach. Hier leven heel veel pinguins aan het strand. Dit was erg gaaf en mooi om te zien. 's Avonds zijn wij lekker sushi gaan eten en hebben nog een drankje bij Waterfront gedaan.

Op vrijdag stonden Michelle, Maud en ik om 04:00 op. Wij gingen deze dag met haaien zwemmen. We werden opgehaald en na twee uur rijden kwamen we aan in Ganz bay. We kregen een ontbijtje en daarna gingen we de boot op. Voor mensen die snel zeeziek worden is dit geen aanrader. Nadat we allemaal onze sexy wetsuite aan hadden mochten we steeds met vijf personen in de kooi. Er waren veel haaien rondom de boot aan het zwemmen, maar omdat het water zo troebel was waren de haaien soms niet goed te zien in het water. Het was wel heel gaaf om de haaien zo dicht langs je te zien zwemmen. Er was één haai die best dicht langs mij aan het zwemmen was. Nadat wij uit het water kwamen hebben we niks anders meer gedaan dan kou lijden. Toen we weer terug waren kregen we nog een lunch en werden we terug naar onze hostel gebracht. 's Middags waren we nog even naar het strand in Camps bay geweest. 's Avonds gingen we naar Longstreet. Dit is dé uitgaansstraat van Kaapstad.

De volgende dag zijn wij naar een leuk marktje geweest. Er waren heel veel leuke spullen en er was ook een foodmarkt. De laatste dag zijn we naar Robben Island geweest. Dit was met de boot vanuit Kaapstad 50 minuten varen. Hier kregen wij een rondleiding door de gevangenis waar Nelson Mandela is vast gehouden. 's Middags zijn wij naar Camps bay gegaan. Hier hebben wij lekker geluncht en wijntjes gedronken op het terras. 's Avonds zijn wij naar Mama Afrika gegaan. Dit is een restaurant waar typisch Zuid- Afrikaans eten wordt geserveerd. De volgende ochtend gingen we weer terug naar Windhoek met de bus.

We zijn alweer ruim een week terug in Windhoek en we zijn druk bezig met het schrijven van ons eindverslag. Ik heb deze week twee ochtenden gewerkt in de HIV- kliniek samen met Bibi. Deze kliniek zit in het Katutura Hospital. Ik heb veel bloed geprikt bij HIV- positieve patiënten die één keer in het half jaar op controle komen. Het was soms moeilijk om een ader te vinden bij een donkere huid. Dit was dus goed voor mijn eigen ervaring.

De voorlichtingen die wij geven in de soepkeuken zijn bijna klaar. Deze week wordt de voorlichting over soa's herhaald en volgende week de voorlichting over wondzorg.

Natuurlijk genieten we ook van de Namibische zon. Het is overdag heel warm en er is geen wolkje aan de lucht, maar 's avonds koelt het erg af. Een lange broek met een vest is dan ook niet overdreven. Het wordt tenslotte winter in Zuid- Afrika en dat hebben we wel gemerkt in Kaapstad. We zitten hier nog ruim drie weken en we gaan er nog lekker van genieten. Begin juni willen wij nog naar de Victoria Waterfalls gaan in Zambia.

Tot snel allemaal!

• 23 Mei 2015 - 19:18

Adrie Romme:

Wat geweldig dat verslag

Geniet er maar van

Groetjes Adrie romme

• 24 Mei 2015 - 10:53

Sabne:

Nou manon wat hebben jullie veel gedaan zeg en weer eeen mooi verslag om te lezen! Genieten nog de laatste weken en dan is het weer aftellen... veel plezier nog daar! Groetjes sabine